Psychodynamický koučing nie je len príjemným rozhovorom pri káve. Pomáha odhaliť nevedomé procesy a vzorce, čo býva pre klienta silným zážitkom.
Napríklad si myslíte, že ste trémista, ale zistíte, že nepríjemné pocity zažívate najmä voči autoritám.
Odhalíte, prečo sa cítite ako neskúsené dieťa, keď potrebujete vybaviť niečo dôležité.
Uvedomíte si, čo sa ukrýva za vašou únavou či bolesťou chrbta: Napríklad, že celé roky nesiete na ramenách cudziu zodpovednosť a bojíte sa povedať NIE.
Od uvedomenia k akčným krokom
Koučovacie rozhovory sú efektívne preto, lebo okrem uvedomení vám zvyčajne prinesú aj nápady, energiu, odhodlanie.
Keď použijeme vyššie uvedené príklady:
Zistíte, ako sa môžete podporiť pri kontakte s autoritou, aby ste sa cítili istejšie.
Nájdete vlastnú stratégiu, ako sa cítiť dospelo a sebavedomo aj v náročných situáciách a rozhovoroch.
Objavíte „mindhack“, vďaka ktorému pocítite namiesto výčitiek zdravú hrdosť, že ste dokázali odmietnuť úlohu, ktorá nespadá do vašich kompetencií.
Ako dobre sa poznáte?
Niektorí ľudia sa ľahko ponoria do každodenných povinností, a predsa má pre nich koučovací rozhovor dlhodobý účinok. Dokonca sa tešia, že ihneď vyskúšajú, ako im budú nové nápady fungovať v praxi.
Niektorí ľudia však potrebujú čas a nerušenú chvíľu pre seba, aby nové uvedomenia ukotvili a nestratili odhodlanie konať tak, ako si naplánovali.
A samozrejme, závisí to aj od situácie a témy rozhovoru.
Zvyčajne už počas koučovacieho rozhovoru myslíme na „krízové momenty“ a prekážky.
Bežne si napríklad klientka vytvorí skvelý plán, ale sama vie najlepšie, že pokiaľ má plán naozaj fungovať, treba v ňom počítať aj s prípadným ochorením detí alebo so zmenou energie počas jej mesačného cyklu.
Vďaka tomu plynulo prejdete zo sklamania z neúspechu priamo k záložnému plánu a budete sa cítiť oveľa sebavedomejšie.
Čas, príprava, poznámky
Najmä v prípade jednorazového stretnutia sa klienti zvyknú pripraviť aj vopred. Ujasnia si, čo chcú pomocou rozhovoru dosiahnuť. Vďaka tomu dokážu zo stretnutia vyťažiť čo najviac za krátky čas.
Nie je to však nevyhnutné – ujasnenie zámeru sa často odohráva počas koučovacieho rozhovoru.
Po stretnutí si niektorí klienti robia poznámky, spíšu si akčné kroky, nastavujú si pripomienky (či už do mobilu alebo na nástenku či chladničku). Každý, ako mu vyhovuje.
Často už počas stretnutia si spolu s koučom klienti zapisujú niektoré myšlienky alebo otázky, ku ktorým sa chcú aj po stretnutí vrátiť a opätovne sa do nich zahĺbiť.
Pokiaľ o sebe viete, že vás každodenné povinnosti dokážu úplne pohltiť, môžete zvážiť doplnkovú službu Podpora medzi stretnutiami.
Od koučovacieho rozhovoru po želané výsledky
Koučovací rozhovor je súčasťou procesu, ktorý sa vo vás odohráva dlhodobo.
Pre niečo do spolupráce vstúpite (pravdepodobne nejaký čas zvažujete, či si poradíte sami, alebo kontaktujete kouča) a s niečim z rozhovoru odchádzate – a bude vás to formovať naďalej.
Klienti aj niekoľko týždňov po stretnutí píšu, ako im rezonuje otázka či zážitok z rozhovoru. Čo ďalšie si medzičasom uvedomili, čo ešte vyskúšali a podobne.
Doprajte si krátke checkpointy vo svojej každodennosti. Pomocou nich si pravidelne overíte, či pokračujete želaným smerom, alebo ste na niečo dôležité zabudli.
Ak ste sa rozhodli pre výraznú zmenu vo svojom živote, bude užitočné, keď sa počas prvých mesiacov budete so svojím koučom stretávať častejšie.